Boka Hubspotdemo
search-22
Close Icon (1)

Inbound Marketing för Manpower

Så byggde Manpower kundresor i världsklass tillsammans med Structsales.

Fredrik Söder

Manpower och Structsales har arbetat ihop sedan 2019. Men det var i och med att Manpower på allvar ville sätta igång med Inbound Marketing som samarbetet tog fart på allvar. Under två års tid har nu Structsales hjälpt Manpower att bygga sin contentmaskin i HubSpot och skapat kundresor för företagets tre olika varumärken Experis, Jefferson Wells och Manpower. Här är berättelsen om hur resan gick till.

Manpower-case-6

Utmaningen för Manpower med att implementera Inbound marketing

Att skala försäljning och marknadsföring med både kandidater och kunder har länge varit en stor utmaning för Manpower. I slutet av 2019 tog man därför ett omtag och valde att satsa mer på skalbar marknadsföring och försäljning. Nyckeln till detta var att digitalisera så mycket som möjligt och man bestämde sig för att dela med sig av sin enorma kunskap och erfarenhet när det gäller bemanning och rekrytering. En annan stor utmaning som Manpower också hade var att kunna öka produktionen av content och innehåll - samtidigt som man ville bibehålla hög kvalité.

I slutet av 2019 befann sig Manpower i en situation där det handlade om att starta själva Inbound-maskineriet från början - att sätta igång, helt enkelt. Som system hade man sedan tidigare valt HubSpot, ett av marknadens absolut största och mest trygga system - integrerbart med alla andra system i bolagskoncernen.

Manpower var däremot tidiga med att inse att HubSpot inte är ett självspelande piano - utan helt avhängt på kvalitativt och relevant innehåll för att få användning av det.

En annan stor utmaning för Manpower handlade om det som alla företag redan har börjat känna av. Det vill säga att den gamla sättet att marknadsföra ett företag inte  längre fungerar lika bra idag - i vissa fall det kanske till och med redan helt slutat att fungera.

Manpower-case-3

Detta i kombination med att vi som ett globalt rekryteringsbolag sitter på en enorm mängd av kunskap och insikt. Rent teoretiskt sett så hade vi redan ett slags “thought leadership - även om vi kanske inte använde det så digitalt - utan mera genom traditionell nyhetsrapportering om statistik om arbetsmarknaden och så vidare”, säger Henrik Ohlsson, Inbound Marketing Specialist på Manpower och fortsätter:

“Vår grundtanke var helt enkelt att - eftersom vi har så enormt stor kunskap om bemanning och rekrytering så varför inte använda oss av det mera i marknadsföringssyfte - vi har ju verkligen förutsättningarna för att lyckas med Inbound Marketing”.

Som ett globalt företag känner vi ett ansvar när det gäller att alltid vara en del av utvecklingen istället för att passivt bara se på när landskapet för rekrytering ritas om i en hisnande fart.

Manpower-case-11

Manpowers tre största utmaningarna när det gäller Inbound Marketing - enligt Henrik Ohlsson

 

1. Engagera hela organisationen

“Allt ifrån att få kollegor intervjuade till att få dem att ställa upp att göra ett webinar har visat sig extremt mycket svårare än vad vi från början räknade med. Det tror jag absolut inte är unikt för Manpower på något sätt, utan det har jag även fått höra är vanligt på andra företag.”

Vad man måste tänka på är att göra en intern införsäljning att deras närmaste chef ok:ar att de lägger en timme på detta. Annars är det lätt för fullbelagda konsulter att istället prioritera sina leveranser - vilket de såklart ska göra. Därför är det viktigt att få ett ok från deras närmaste mellanchef att det är ok att de lägger 30 min på att bli intervjuade för en artikel, eller vad det nu kan vara.

 

2. Uthållighet

Inbound Marketing är ett maratonlopp. Det är viktigt att inte köra slut på alla era resurser, pengar och medarbetare på bara några månader - utan får det att hålla i flera år. Det är först när man kört i ett par år som man kan göra de mer intressanta iakttagelserna och blir bättre på att smalna av sin målgrupp och göra bedömningar som är mer kvalificerade. Att gå från Inbound Marketing där man har lite mer generella och kanske bredare målgrupper till att så småningom gå mer mot Account Based Marketing när man lär sig mer om sin målgrupp, är ett helt naturligt steg.

 

3.Komplexiteten med olika målgrupper och varumärken

Manpower arbetar alltid parallellt med två olika målgrupper - kandidaterna som söker jobb och sedan företagen som söker nya medarbetare. Två målgrupper som är helt separerade och måste rulla parallellt. Vi har dessutom tre olika varumärken med olika typer av kandidater och kunder i varje typ av målgrupp. Då blir det plötsligt en relativt komplex affärsmodell där det krävs att man som leverantör känner Manpower bra för att det ska bli kvalitet i artiklar och innehållet som skapas.

 

Manpower-case-5

Transformationen av marknadsavdelningen!

"Tack vare Structsales har vår marknadsavdelning blivit en intäktsgenererande del av koncernen. Idag handlar det om pengar på resultaträkningen som skapats från ett inlägg på LinkedIn, via tre olika blogginlägg, ett webinar och en checklista. Idag har vi möjligheten att mäta den här typen av saker på ett helt annat sätt än vad som varit möjligt tidigare."

“Rent historiskt sett så är det en revolution som sälj och marknad har genomgått de senaste åren. Rollerna på marknad och sälj är ju helt annorlunda idag.”

Idag gör vi noll print. Allt läggs på Facebook, Google, Snapchat och TikTok. Du hittar ju inte lediga jobb längre i svenskan eller dagens nyheter på helgen. Jag tror inte att det ens existerar längre.

Tack vare Structsales har vi idag lagt grunden till ett bibliotek för alla våra tre varumärken. Att ha ett brett utbud med bra content i olika former är helt avgörande idag när pendeln svänger snabbt och man måste vinkla och vrida om sin marknadsföring med hög hastighet.

 

Manpower-case-7

Vad har Structsales bidragit med för värde till Manpower?

“Structsales förstår content hur man tillverkar bra content. Nu har vi också en långsiktig plan för hur man ska jobba med content är en förutsättning för att lyckas med Inbound Marketing konceptet. Genom att göra SEO-analyser i kombination med att hitta kreativa och spännande vinklar så har vi skapat stora mängder material för manpowers tre olika varumärken”, säger Henrik Ohlsson, Inbound Marketing Specialist och fortsätter:

"Sedan  har Structsales fokus på affärer - det märks att alla på Structsales är intresserade av försäljning - att marknadsföringen är del av försäljningen. Ni tänker hela tiden utifrån affären - inte som anställda som är där för att skapa material utan mer som något som är där för att hjälpa till med att göra fler och större affärer."

Från allra första dagen har det varit kritiskt att hela tiden ha blicken på affären och inte tappa fokus och gå vilse i marknadsinsatser. Även om det inte går som man önskar, om leads inte kommer in får man aldrig tröttna utan det är hela tiden viktigt att verkligen tänka på att inbound marketing är ett långsiktigt spel.

 

Manpower-case-8

Konkret kundvärde som Structsales bidragit med till Manpower

Det rent konkreta är ju det enorma värdet av att Structsales verkligen har hjälpt oss att sätta grunden för hela konceptet kring Manpowers Inbound Marketing. Hur ska Manpowers Inbound Marketing kännas och se ut? Hur ska det fungera i praktiken? Allt det där har Structsales hjälp oss med. Alltså - både ren fysisk implementation av HubSpot samt skapande av mängder av innehåll för tre olika varumärken.

Dessutom har Structsales också kunna hjälpa oss med att problematisera Inbound Marketing och en aning och hjälpt oss bli mer agila och moderna i vårt sätt att tänka om både marknadsföring och försäljning. Mycket frågor som handlar om modern försäljning går ju hand i hand med modern marknadsföring och där känner vi att vi har fått mycket hjälp och stöd av Structsales.

“Under arbetet med Structsales har vi lärt oss extremt mycket och har gjort att vi idag har en stor kunskapsbank som vi använder både externt och internt. Varje dag knyter vi kandidater och kunder allt närmare till oss med hjälp av vår Inbound Marketing-maskin. Det är inte magi - det är hårt jobb”.

 

Manpower-case-4

Varför Structsales?

Vi har jobbat med flera olika byråer under årens lopp - och min uppfattning har varit att det är svårt att hitta en byrå som kan förhålla sig proffsigt till samtliga våra varumärken, samt ha en förståelse för hur våra affärer fungerar i praktiken. Kanske dessutom lite extra svårt med en byrå som försöker förstå på djupet vad våra kunder vill ha för insikter och vad vi borde dela med oss av. Personligen tror jag att vår satsning med Inbound Marketing har blivit så framgångsrik mycket på grund av att vi har valt att samarbeta med EN byrå istället för att jobba med flera samtidigt. På så sätt undviker man att det blir rörigt och håller en högre kvalité i leveransen.

 

Manpower-case-9

Viktigt att ha en långsiktig relationen med en leverantör

Att ha en långsiktig relation med en leverantör är viktigare än vad vi kanske från början tror. Att ständigt introducera nya medlemmar och projektledare i teamet kan vara en påfrestning och tydlig nackdel för samarbetet.

Att jobba med exakt samma personer idag som vi började göra den här resan med för flera år sedan känns väldigt bra - man förstår varandra på ett djupare plan och det blir enkelt att hålla en röd tråd också.

 

Manpower-case-1

Nästa steg!

Idag har vi kommit till en plats med vårt samarbete att vi har ett riktigt bra fundament att stå på - samtidigt som vi fortsätter att experimentera, provar och justerar - allt för att hitta nya spännande vägar att kommunicera och bryta igenom bruset på.

Marknadsföring idag blir aldrig klar, utan är i ständig förändring. Framtiden ställer också helt andra krav på att materialet hela tiden måste vara aktuellt - något som är en stor utmaningen i tider då allt förändras så snabbt och allt blir gammalt väldigt fort. En sak som vi har märkt med Structsales är - att ju högre kvalité man har på guider, webinars artiklar - desto bättre står sig materialet mot tidens tand.

 

Manpower-case-10

Henriks 7 tips till företag som vill få fart på sin Inbound

 

1. Hitta er Sweet spot!

"Vad är sweet spoten" mellan marknads uppdrag och säljorganisationens ansvar och vem ser till att hålla ihop allt?

 

2. Ena sälj och marknad först

Har sälj och marknad förmågan att hålla ihop i vått och torrt? Att marknad och sälj jobbar tätt tillsammans är en grundförutsättning för att få det att fungera överhuvudtaget. Annars kommer du inte få något kundvärde av inbound marketing. Allt det andra kan ju ni som leverantör, konsulter och proffs - men det är bara vi själva som kan vara överens om vi få samarbetet mellan sälj och marknad att fungera.

 

3. Uthållighet

Hur lång uthållighet har vi på detta? Om man ska få Inbound Marketing att bli framgångsrikt så är långsiktighet allt. Sälj och marknad måste stå gemensamt i både med och motgång.

 

4. Avsätt tillräckliga resurser och tid.

Avsätt tillräckligt med tid. Även om vissa förändringar till en början kan tyckas vara små kan följderna vara mer komplicerade och kräva djupare undersökningar och ta mer tid. Så gör inte för snäva scheman och avsätt tid för förändringar.

 

5. Aktivera rätt personer

Se till att du får rätt input från rätt personer. Fastställ redan i projektplaneringsfasen vilka som har kunskap och input som är viktig för framgång och se till att de är tillgängliga när du behöver dem. Kom ihåg slutanvändarna! Dina viktigaste intressenter.

 

6. Satsa på minst en bra DSR - Digital Sales Rep

Att inte satsa tillräckligt med krut på att hitta en bra person och ge den personen tillräckligt med befogenheter och resurser att jobba som ett professionellt “Sales rep” är att köra allt i graven redan innan ni startat. Den digitala säljaren är helt avgörande för om inbound-satsningen ska fungera. Det är “Sales repet” som står i slutet av processen och ska boka möten.

 

7. Bygg för dagens kunder - men också för morgondagens

Jag tror att många kunder idag är mer mogna att ha en digital kontakt oberoende av geografi. Det har ju också varit en del av vår plan att finnas tillgängliga - vår målsättning är att vara en stark partner och leverantör till nästa generations beställare. Det duger inte längre att du ska ringa en växel och få svaret om att återkomma om två timmar. Idag gäller det att bygga ett digitalt flöde och så snabbt som möjligt att kunna konvertera så snart det kommer en köpsignal.

 

Manpower-case-cover-1

Om Manpower Group
Manpower Group är det största bemannings- och rekryteringsföretaget i Sverige. Den svenska verksamheten helägs av det amerikanska moderbolaget. Manpower Group Sverige består av följande varumärken: Manpower, Experis, Right Management och Manpower Group Solutions. Endast i Sverige har Manpower cirka 12.000 medarbetare på mer än 50 orter och sätter 20.000 personer i jobb varje år i Sverige.
manpowergroup.se